
امروزه عواملی مانند مشتریان، همکاران تجاری، قوانین داخلی و خارجی و فناوری ها دنیای کسب و کار را با تغییر مداوم و نسبتا سریع مواجه کرده است از اینرو مهمترین چالش مدیریت یک بنگاه اقتصادی مدیریت تغییرات و منعطف ساختن سازمان در برابر تغییرات می باشد اما چالش جدی ساختار فعلی و سنتی سازمان است که بصورت فعالیت محور و سلسله مراتبی شکل گرفته اند و در چنین ساختاری فرایند های سازمان پیچیده هستند ، بصورت نامنظمی گسترش یافته اند و در هر سیستم و نهادی بصورتی متفاوت سفارش سازی شده اند. این ساختار علاوه بر این که در برابر تغییرات به شدت مقاومت می کند باعث کاهش بهره وری سازمان ، سرعت در خدمت رسانی و عدم رضایتمندی مشتری می باشد.
مدیریت فرایند کسب و کار ، راهکاری است برای تحقق مفاهیم و تئوری های مدیریت (مانند مدیریت کیفیت جامع، مهندسی سیستم و تفکر سیستمی) در چارچوب فناوری اطلاعات می باشد بعبارت دیگر مدیریت فرایند کسب و کار ، شامل مفاهیم ، اصول و روش ها برای طراحی، نظارت، پیکر بندی، اجرا و آنالیز فرایند های کسب و کار می باشد برای تحول بنیادین در سازمان می باشد..
- تحول ساختاری در سازمان با رویکرد فرآیند محور برای پویایی سازمان
- یکپارچه سازی سیستم های اطلاعاتی سازمان
- بالا بردن سطح تعامل و همکاری بین انسان ، سیستم و اطلاعات.
- مشاهده و پایش فرآیند های کسب و کار و شناسایی گلوگاه ها.
- مهندسی مجدد و بهبود مستمر فرآیند های کسب و کار
- مکانیزه نمودن انواع ارتباطات سازمان با مشتریان، همکاران تجاری، شعبه ها و کارکنان
مزایا برای مدیریت ارشد سازمان:
- درگاه واحد برای تعامل با سازمان.
- امکان مشاهده و رد گیری درخواست ها
- سرعت عمل در اجرای درخواست.
- تعامل از راه دور.
مزایا برای مهندسان سیستم:
- امکان شناسایی و طراحی فرآیند های جدید.
- امکان بهبود مستمر فرآیند های کسب و کار
- مدیریت تغییرات و اعمال سریع آنها
- پایش و مدیریت فرآیند ها
مزایا برای کارکنان:
- امکان پایش فعالیت کارکنان و ارزیابی و ارزش سنجی فعالیت کارکنان.
- امکان تعامل از راه دور
- ساختار مدیریتی استاندارد: بکارگیری استاندارد ها و اصول مدیریتی در نظام مند سازی مدیریت فرآیند های کسب و کار، عامل کلیدی موفقیت راه اندازی راهکار مدیریت فرآیند کسب و کار می باشد.
- ساختار نرم افزاری استاندارد:استفاده از بستر نرم افزاری شیرپوینت بعنوان بستر برگزیده سیستم های مدیریت فرایند کسب و کار (BPMS) به همراه معماری سرویس گرا.
- پشتیبانی از حوزه های مختلف ارتباطی:با پشتیبانی از اینترنت، اینترانت و اکسترانت راهکار فرایند کسب و کار برای مشتریان، کارکنان و همکاران تجاری قابل دسترسی می باشد.
- قابلیت یکپارچگی با سیستم های مدیریت فرآیند های کسب و کار (BPMS):تمامی همکاران تجاری مایکروسافت که در زمینه سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار (BPMS) فعالیت می کنند یا کاملا روی بستر شیرپوینت می باشند یا افزونه هایی برای یکپارچگی با شیرپوینت دارا می باشند.
- استفاده از Windows Workflow Foundation بعنوان موتور گردش کار:Workflow Engine های زیادی توسط شرکت های مختلف تولید شده است اما موتور گردش کار مایکروسافت بواسطه استاندارد بودن و رایگان بودن آن طرفداران زیادی دارد و به همین واسطه کسب دانش و مهارتهای توسعه آن سهل الوصول تر می باشد.
- استفاده از Windows Communication Foundation :در این راهکار جهت یکپارچه سازی از معماری سرویس گرا استفاده می شود و از WCF جهت توسعه سرویس ها استفاده می شود.
- گزارشات و هوش تجاری:به کارگیری قابلیت های هوش تجاری مایکروسافت برای ایجاد سریع گزارش ها و داشبورد های قدرتمند و ابراز های تصمیم ساز.
- ساختار نرم افزاری استاندارد:استفاده از بستر نرم افزاری شیرپوینت بعنوان بستر برگزیده سیستم های مدیریت فرایند کسب و کار (BPMS) به همراه معماری سرویس گرا.
- کاربر پسند بودن:سهولت در استفاده از سیستم و در دسترس بودن آنچه کاربر نیاز دارد در کنار قابلیت های شخصی سازی صفحات.
- Microsoft SQL Server 2008
- Microsoft .Net Framework 3.5 or later
- Microsoft SharePoint Server 2010
- Microsoft Performance Point Server 2010
- Microsoft SharePoint Designer 2010